• labuti jezero stipa king
  • Boot 2

Volop zon en kleur!

Reis Gouden Ring 2013

Dag Svetlana,

Eindelijk ben ik hier dan met ons reisverslag over de Gouden Ring.

We hebben een super reis gehad en prima door jou voorbereid !

In de luchthaven stond Ilja ons op te wachten. Er was heel weinig verkeer en dus zouden we veel te vroeg aan het Kursky station zijn. Ilja heeft dan nog eens op de ring rond Moskou gereden en hier en daar wat uitleg gegeven van wat er te zien was. Hij heeft ons dan naar het station gebracht, getoond waar onze trein zou komen en hij is ook meegeweest naar een bank zodat we Roebels konden afhalen. We hadden zelfs nog tijd om iets te eten in het station.
Ilja is een heel sympathieke man - eigenlijk onze beste chauffeur. De treinreis is goed verlopen en het is een mooie streek om door te rijden. In Vladimir stond onze chauffeur ons op te wachten om ons naar hotel Vladimir te brengen. Gelukkig hadden we daar een Superior kamer voor 2 nachten (zaterdag en zondag), met ventilator (het was daar namelijk snikheet) minibar (die eigenlijk een standaard keuken koelkast was waarop een sticker met 'minibar'), badjassen, slippers. De kamer en badkamer waren netjes. De dame aan de receptie was niet echt vriendelijk en sprak slechts enkele woorden Engels.
Het ontbijt was heel goed en uitgebreid, in de zomer kan je er buiten op een overdekt terras ontbijten. Het restaurant is ook aan te raden. Daar waren ze wel heel vriendelijk. Onze gids Natacha is een heel vriendelijke dame en spreekt goed Frans. Uiteindelijk vonden we Vladimir de minst interessante stad van de reis.

Maandag reden we dan van Vladimir naar Soezdal, samen met Tatiana, onze gids in Soezdal, mee in de auto. Groot voordeel was dus dat ze ook tijdens rit reeds veel te vertellen had.
Soezdal is zeker een aanrader ! Hotel Sokol was goed, een grote kamer en badkamer en proper en goed gelegen voor bezoeken. De receptioniste sprak geen woord Engels. Natacha had ons een restaurant aanbevolen want blijkbaar is het restaurant in het hotel géén aanrader. Het ontbijt was ook in orde. Hier hadden we al airco in de kamer. Het hotel zag er ook al minder typisch Russisch uit zoals in Vladimir.

Dinsdag: transfert naar Kostroma naar hotel Volga. Bij aankomst daar stond onze gids Irina ons reeds op te wachten voor de rondleiding. Dit keer in het Engels. Wij vonden de Franstalige gidsen beter. Zij heeft ons dan ook een leuke eetgelegenheid getoond waar we na de rondleiding geweest zijn. Het Volga hotel is in orde maar een piepkleine badkamer. Als je kamer hoog genoeg ligt dan kan je de Volga zien, wij zaten juist achter de toppen van de bomen ! Het eten in het restaurant viel ook goed mee. Dit was het eerste hotel waar ze Engels spreken aan de receptie.

Woensdag: transfert naar Jaroslavl naar hotel Jubeleinaja voor 2 nachten. Ook daar hadden we een Superior kamer met zicht op de zijrivier van de Volga. Mooie ruime kamer en badkamer, met airco, minibar, strijkplank. Het restaurant is zeer goed. 's Middags kan je er een business lunch krijgen voor 180 Roebel per persoon (voorgerecht, hoofdgerecht, gebakje + karaf water en een glas bessensap) ! Ook de eerste avond hebben we daar gegeten. Onze Franstalige gids Nina, was niet meer van de jongste en bijgevolg had zij een zeer grote kennis van Rusland en ook de Franse taal. Zij heeft ons ook een zeer goed en typisch Russisch restaurant aanbevolen voor onze 2e avond 'Ioann Vasilevich' niet ver van het hotel. Jaroslavl vonden we de mooiste van de 5 steden. Langs de Volga is een prachtige promenade en aan de samenvloeiing van de Volga met de rivier die voor het hotel ligt is een prachtig park aangelegd met fonteinen en waar de dag door muziek weerklinkt (wel een beetje aan de luide kant).

Vrijdag werden we afgehaald aan het hotel voor transfer naar het station richting Alexandrov. Ook dit was een mooi traject in een prachtige natuur. In Alexandrov stond onze taxi ons op te wachten die ons naar Sergiev Posad bracht. Na enkele problemen met onze boeking in hotel Posadskiy, waarvan je reeds op de hoogte bent, kregen we dan toch tamelijk vlug een kamer. Eén van de receptionistes sprak Engels en was heel behulpzaam.
Het beste van dit hotel is de ligging, vlakbij het Lavra klooster. De kamer was absoluut niet proper, onder het bed had ik beter niet gekeken ! De afstandsbediening was plakkerig van het vuil ! De muren waren heel dun zodat je goed de gesprekken kon horen van je buren.
Persoonlijk zouden wij dit hotel aan niemand aanbevelen qua netheid.
Het ontbijt was goed maar het aanbod was het minst van alle bezochte hotels. We hadden echter geen geluk bij ons bezoek aan het klooster want ze zijn bijna alle gebouwen aan het herstellen, sommige binnenin en andere binnen en buiten.

Zaterdag heeft Ilja ons dan weer opgehaald voor de terugreis naar Moskou.
We waren mooi op tijd in de luchthaven waar Ilja ons opnieuw heel spontaan geholpen heeft en jou ook nog heeft opgebeld ivm onze gereserveerde plaatsen die we niet hadden kunnen afprinten in het hotel.
Alles is dan echter vlot verlopen in de luchthaven.

Kort besluit: onze beste chauffeur was Ilja, het beste hotel was in Jaroslavl, de mooiste stad was ook Jaroslavl, de meest unieke stad is Soezdal, het minste hotel was in Sergiev Posad.

Wij waren zeer verwonderd over het uitgebreide ontbijt in de 3* hotels, telkens met koude en warme buffetten. In de grootsteden, Moskou en Sint Petersburg, hadden we ongeveer hetzelfde ontbijt in 4* hotels. Ook de prijzen in de restaurants zijn daar duidelijk lager dan in België. Er is wel een enorme opkomst van Italiaanse en Japanse restaurants en Mc Donalds.
Als je voor zo'n korte periode reist is het van groot belang dat alles goed geregeld is op voorhand en dat je geen tijd verliest en daar ben je supergoed in geslaagd. Van harte bedankt daarvoor. We zijn ook heel tevreden over al onze chauffeurs. Ze deden hun job zeer goed. Geen enkele reed roekeloos. Eens we de manier van rijden in Rusland begrepen hadden zaten we wel op ons gemak. De Russen hebben een totaal andere rijstijl dan wij Belgen.

De Gouden Ring is zeker de moeite waard ! Belgen hebben we na de landing in Moskou niet meer gehoord of gezien tot we terug in de luchthaven waren. We hebben wel 2x Nederlanders gehoord en gezien. Er zat zelfs een klein groepje in het Volga hotel. Het is wel interessant als je de taal een beetje begrijpt en kunt lezen. Want, zoals ik hierboven reeds vermeldde, er zijn nog hotels waar aan de receptie geen Engels of Frans begrepen of gesproken wordt. Maar ook daar zal wellicht vlug verandering in komen. Het ziet er wel naar uit dat het typisch Russisch stilletjes aan het verdwijnen is en meer en meer op Europa begint te gelijken. Jammer !

Ik denk dat er in Rusland nog heel veel moois te zien en te beleven is, maar dat zal nu wel nog een paar jaar duren eer we nog eens gaan. Wat mij betreft mag het volgend jaar weer die richting uit zijn, maar we zijn natuurlijk met twee

Nogmaals bedankt voor alles wat je voor ons zo piekfijn voorbereid hebt ! En als je nog contact hebt met Ilja doe hem dan zeker de groeten van ons !

Als je nog iets meer wil weten over een hotel of iets anders laat het ons gerust weten.

Met vriendelijke groeten,

Olga

Contact opnemen

• Contactinfo
    Bottelrooslaan 14
    5552 RB Valkenswaard

(0031) 040 252 2331
  • Mail ons
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.